Tvorba úspěšného webu 1. část – Zadání

Přemýšlíte o tvorbě nového webu? Nevíte jak probíhá spolupráce s designerem, nebo hledáte odpovědi na své otázky? Dost možná je tento článek určen přesně pro vás.

Často se mi stává, že dostávám od klienta neúplné, nebo špatně sestavené zadání. Většinou to začíná už u poptávky webu. Uvědomil jsem si, že ne vždy má klient stejnou představu o tom, co tvorba webu, nebo webdesign znamená a dochází tak zbytečně ke vzájemnému nepochopení. Není nic horšího, než vést s klientem zákopovou válku. Vždy je třeba, aby si obě strany uvědomily, že jsou spolu na jedné lodi, protože jen tak může vzniknout úspěšný web.

To je jeden z důvodů, proč jsem se rozhodnul napsat tento seriál článků o tvorbě úspěšného webu. V prvním dílu se zaměříme na to, co znamená tvorba webu, jaké jsou časté chyby zadání a dozvíte se, jak by správné zadání mělo vypadat.

Co je webdesign?

Design obecně není jen hezký obrázek. Jedná se o proces, který řeší nějaký problém. Pěkný vzhled je pak jen přidaná hodnota designu, něco navíc. Součástí webového designu je spousta věcí, které nemusí být okem viditelné. Kvalitní webový design zahrnuje například analýzu společnosti (produktu), analýzu konkurence, uživatelský průzkum, prototypování, uživatelské testování, definování struktury webu, tvorbu obsahu… a takhle bych mohl pokračovat, až bych se dostal k tvorbě grafiky webu a u ní bych ještě zdaleka nekončil. Práce na webu nekončí, ani po jeho spuštění. A tohle je třeba si uvědomit, pokud to s webem myslíte opravdu vážně. Web je třeba chápat jako nástroj, který vám pomáhá budovat váš business.

Můžete namítnout, že tohle všechno přece nepotřebujete, že chcete jen pěkný web, který nebude stát moc peněz. To samozřejmě možné je, jen musíte počítat s tím, že takový web nemusí odvádět svou práci na 100 % (z marketingového hlediska). S weby je to tak trochu jako s auty. Můžete si koupit hezkou novou Dacii v základu. Po městě vás bude vozit spolehlivě a rozhodně se za ni nemusíte stydět. Musíte ale počítat s tím, že na dálnicích nebude lámat rekordy, a že bude mít méně jízdních asistentů, než byste dostali například u dražší značky, nebo ve vyšší výbavě. Je to vše jen o vašich prioritách a očekáváních a ty je třeba si hned na začátku ujasnit společně s webdesignerem.

Může se stát, že se vám podaří vytvořit  kvalitní web, bez jakýchkoliv průzkumů a důkladných analýz, ale to bude spíš náhoda. Naopak vám hrozí to, že se dostanete do situace, ze které se budete muset vrátit zpět na začátek a vše přepracovat.

Pokud si dáte tu práci a přistoupíte k tvorbě webu od začátku zodpovědně, zcela určitě se v budoucnu vyhnete nejednomu problému.

Chyby zadání při tvorbě webu

Stává se, že klient často poptává nový web, aniž by si předem dobře promyslel, co přesně potřebuje. V horším případě na to klient nemá čas, nebo se nechce o nic starat a tak tvorbu webu prostě někomu zadá. A tady vznikají problémy. Na webu by měl klient vždy pracovat společně s designerem. Měli by tvořit tým a jejich společné úsilí by vždy mělo uspokojit obě strany. 

after-reading-specifications-written-by-the-sales-guy-designer-developer-gifs

Často se setkávám s tím, že klient poptává tvorbu webu u více firem a rozhoduje se podle ceny. To je samozřejmě v pořádku, jen je třeba svou poptávku rozvinout na víc, než na: “Poptáváme tvorbu webu, za kolik nám ho uděláte?”. Vždy se snažím zákazníkovi vysvětlit, že cenu není možné určit, aniž bych znal více informací o tom, jak má web vypadat, jaké má mít funkce a jaký bude rozsah prací. Přesto ale klient chce znát cenu, aby vás mohl porovnat s ostatními. Opět se vrátím k přirovnání k autům. Je to jako byste chodili po salonech a ptali se, za kolik vám prodají auto a nikomu neřekli, že potřebujete například dodávku na vození stavebního materiálu. Na takto odhadnutou cenu byste se neměli spoléhat. Nechte si vždy raději vypracovat nacenění webu, rozhodně vám to dá přesnější přehled o tom, co všechno za vaše peníze dostanete a můžete jednotlivé položky proškrtat, nebo naopak nějaké přidat. Z těchto důvodu nabízím nacenění webu zdarma. 

Dalším častým problémem je zatajování informací. Někdy musím z klientů informace doslova dolovat a většinou je to způsobeno tím, že se klient na zadání příliš nepřipravil. Nejhorší zadání, jaké může tvůrce webu dostat je: “Nějak ten web udělejte, necháme to na vás”. To vám, jako zadavateli, sice ze začátku ušetří trochu starostí, nicméně designerovi vše značně zkomplikujete. Je vždy dobré mít dobře ujasněné představu o tom, co poptáváte a jaký má být výsledek. Jinak budete jen velice těžko hodnotit, jestli výsledek odpovídá vašim představám. Vždy je třeba definovat omezení, ujasnit si své představy a požadavky, ukázat co se vám líbí a co naopak nelíbí. Čím přesněji vše specifikujete, tím spíše dostanete výsledek, se kterým budete spokojeni a vyhnete se nekonečným úpravám. 

Ne každý je schopen zadání sestavit správně a ne každý na to má čas. V takovém případě by vám měl pomoc právě designer. Hodně vám s tím pomůže také webový brief, který používám u každé zakázky. Webový brief je předem připravená série otázek, díky které designer získá přesný přehled o projektu, o vašich potřebách a představách, o marketingu a o celkovém rozsahu práce. Na základě informací z webového briefu je možné vypracovat nabídku a cenovou kalkulaci. Naopak bez webového briefu budete nadále jen bloudit kolem.

Rozsah tvorby webu

Vždy je dobré si ujasnit , jaký web poptáváte. Web může stát několik tisíc, ale taky klidně několik stovek tisíc. Nenechte se zmást představou, že nějaký web je drahý, jen z toho důvodu, že je pro velkou firmu. Většinou se za vyšší cenou webu skrývá spousta práce a s ní spojené velké množství odpracovaných hodin.

source

Na začátku je dobré pracovat s tzv. projektovým trojimperativem. Ten se skládá ze tří hlavních složek: cena, rozsah projektu a čas. Měli byste si určit, která z těchto složek je pro vás stěžejní a podle toho by se pak mělo odvíjet vše ostatní. Ve většině případů se setkávám s případem, kde dominantní složku představuje cena. Zde je třeba počítat s tím, že se to projeví na ostatních složkách trojúhelníku. V praxi to jednoduše znamená to, že pokud chcete mít co nejlevnější web, musí se razantně snížit rozsah prací. Jednotlivé složky jsou navzájem provázány a změny jedné vždy ovlivní minimálně jednu ostatní.

Klient i designer by měl vždy vědět, jaký rozsah práce se od každého očekává a kdo je zodpovědný za vypracování jednotlivých úkonů. Spoustu práce si můžete jako klient zajistit sami, nebo zadat někomu externě (např copywriterovy). Možná část práce již máte hotovou a třeba o tom ani nevíte. Můžete mít přehled o návštěvnících stávajícího webu z Google Analytics, můžete mít stanovené segmenty a vypracované persony, nebo můžete vytvořit strukturu webu i webový obsah a tím ulehčit práci designerovi a snížit tak náklady. Je jen na vás, co všechno si necháte od designera vypracovat. To, co nezadáte byste měli být schopní v nějaké konzumovatelné podobě dodat. Například můžete dodat svoje texty, které buď mají jazykové korektury, nebo by tyto korektury měl zajistit designer. Nedoporučuju třetí možnost, a sice dát na web texty s chybami. 

Berte tedy designera jako osobu, která vám může a měla být schopná pomoc s každou částí webu, obsahu i marketingu a sami se rozhodněte, jaké práce po něm budete poptávat. Nezapomínejte ani na správu webu po jeho dokončení. Popřemýšlejte o tom, kdo bude na webu provádět údržbu a aktualizace, kdo se bude starat o Google Analytics, online marketing atd. I tohle může být zahrnuto do rozsahu práce tvorby webu.

Jak vytvořit dobré webové zadání

Podrobněji se téhle problematice budu věnovat v příštím dílu této webové série, nicméně zde uvádím pár stručných tipů, jak projekt správně zadat, aby si designer mohl udělat lepší představu. Designerovi tak ušetříte čas a sobě peníze.

1. Udělejte si průzkum

Pokud máte nějaký web, zhodnoťte v jakém je stavu a jestli opravdu potřebujete nový, nebo jestli by nestačilo jen redesignovat ten stávající. Projděte Analytics a snažte se zjistit, s čím mají vaši návštěvníci problém a co by chtěli zlepšit. Ptejte se svých zákazníků, to je to nejlepší, co můžete udělat. Nezapomínejte na to, že web tvoříte pro ně a nikoli pro vás. Máte-li problém například s fialovou barvou, nemusí to nutně znamenat, že s ní mají problém i vaši návštěvníci. Zjistěte jak vaši značku a produkt vnímají zákazníci.

Projděte weby vaší konkurence, ideálně té, které se chcete přiblížit. Pokud jste nejlepší v oboru, přesto to udělejte. Třeba narazíte na něco, co by mohlo skvěle fungovat, nebo si naopak uvědomíte, že všude něco chybí. Není vždy nutné znovu objevovat kolo, spoustu problémů už před vámi někdo vyřešil, využijte toho. 

Určete segment vašich návštěvníků, komu je web určen? Buďte konkrétní a sestavte si jednotlivé persony. Nespoléhejte se jen na demografické údaje, ale vytvořte jejich příběhy, určete důvody s jakými přicházejí na váš web a co na něm chtějí udělat. To vám pomůže vidět váš web očima zákazníka a třeba zjistíte, že potřebujete naprosto něco jiného, než jste si původně mysleli.

2. Vyberte vhodnou doménu

Pokud ještě doménu nemáte, bylo by dobré o ní popřemýšlet a ověřit si zda je dostupná. Ověřit doménu si můžete třeba zde, nebo u kteréhokoli správce domén. Budete pracovat s vice doménami, například pro více zemí? Ověřte si, že jsou uživatelé schopni doménu jednoduše zadat, zapamatovat si ji a že třeba v jiném jazyce neznamená něco jiného, nebo dokonce vulgárního. Budete webovou adresu propagovat v rádiu, nebo někomu diktovat po telefonu? Tak volte takovou, aby s diktováním adresy nenastal problém. A pokud to jde, vyhněte se pomlčkám. Můžete o pomoc s výběrem domény požádat designera. Měl by mít v tomto ohledu bohaté zkušenosti a určitě vám dobře poradí. Pokud doménu ještě nemáte zaregistrovanou, určitě se s tvůrcem webu o ní alespoň pobavte, třeba vám ušetří peníze.

3. Definujte vlastnosti, které má web mít

Je důležité vše promyslet hned na začátku. Zapracování klíčových funkcí webu do hotového návrhu může být velice složité. Proto zhodnoťte vše co potřebujete nyní, ale i to, co byste mohli potřebovat v budoucnu. Budete časem chtít mít na webu blog? Řekněte o tom raději hned, než abyste se v budoucnu dozvěděli, že to není možné. Budete na webu něco prodávat? Budete sbírat kontaktní údaje? Budete používat cookies? Tohle vše byste měli na začátku zvážit a sdělit to designerovi. Pokud to neuděláte, hrozí že se dohodnete s tvůrcem webu na ceně a postupně začnete nabalovat další požadavky (salámová metoda). To znamená práci navíc a s tou se mění cena. Ve finále budete nespokojení vy, protože web bude stát víc, než bylo dohodnuto, ale naštvaný bude také designer, protože má dvojnásobek práce, než odhadnul a nacenil.

4. Zvolte vhodný redakční systém

Pokud se nebude jednat o statickou stránku a budete chtít s obsahem webu i v budoucnu pracovat, měl by web běžet na redakčním systému (CMS). Těchto systémů je celá řada, z nichž některé jsou zdarma a jiné jsou placené. Mezi ty nejznámější pak patří například WordPress, Joomla, Grav, Shoptet, Shopify a Wix. U Wixu, Shoptetu a Shopify je pak třeba počítat s měsíčním paušálem, který se v ročním součtu může vyšplhat na poměrně vysokou částku. Proto je pro většinu webů vhodné použít WordPress, který v určitých ohledech sice není ideální, ale je zdarma a existuje pro něj celá řada doplňků, díky kterým může mít váš web téměř neomezené funkce.

Redakční systém byste také měli volit s ohledem na člověka, který bude váš web spravovat. Pokud je zvyklý pracovat na nějakém konkrétní CMS, bude pro něj lepší, když zvolíte stejný systém, než aby se musel učit něco nového. Naštěstí jsou všechny moderní redakční systémy na správu velmi jednoduché a intuitivní, takže ani případná změna CMS by neměla dělat velký problém.

5. Struktura a obsah webu

V rámci zadání, ještě nemusíte mít vypracovaný kompletní obsah stránek, nicméně určitou představu o základní struktuře webu už byste mít měli. Díky struktuře webu jste schopní si přerdstavit nakolik bude web rozsáhlý a co přibližně budou obsahovat jeho sekce. Dobře sestavená struktura webu vám také usnadní budoucí tvorbu obsahu. Opět berte ohled na návštěvníka webu a snažte se, aby pro něj byla webová struktura co nejvíce přehledná a aby v ní rychle našel informace, které hledá.

6. Optimalizace pro vyhledávače (SEO)

Pokud budete vytvářet nový web, budete nejspíš také chtít, aby byl optimalizovaný pro vyhledávače. V takovém případě nenechávejte samotnou optimalizaci až na závěr tvorby webu. Se SEO je dobré počítat už od samého začátku, protože největší podíl na SEO má právě obsah webu. Je tedy vhodné sestavit strukturu webu a napsat obsah takovým způsobem, aby byla pro pro vyhledávače přívětivá a pro uživatele relevantní. A právě relevantní obsah je na SEO to nejdůležitější. Musíte vytvořit takový obsah, který uživatelé hledají. Proto doporučuju, vždy udělat nejprve analýzu klíčových slov a průzkum slov vaší konkurence, než se pustíte do tvorby vašeho obsahu. Dost možná vám takový průzkum ukáže, že forma jakou váš produkt komunikujete, není pro uživatele vůbec atraktivní.

 

Webový brief

Na začátku spolupráce vám webový designer zřejmě zašle dotazník, ve kterém budete zodpovídat základní otázky, které se budou týkat vaší společnosti, vašeho produktu, vaší cílové skupiny, marketingových aktivit, cílů, plánů do budoucna apod. Jak takový brief vypadá, můžete vidět například zde. Z vlastní zkušenosti vždy vytvářím nový webový brief na míru každému klientu. Jelikož je každý projekt unikátní a klient má různé požadavky, neosvědčilo se mi posílat univerzální dotazník. 

Pokud si pečlivě projdete všechny výše uvedené kroky a připravíte si kvalitní zadání, mělo by pro vás být vyplnění takového briefu hračkou. Zde se vždy ukáže, nakolik znáte svůj vlastní produkt. 

Je ve vašem zájmu, aby webdesigner vaši značku a váš produkt správně pochopil. Jen tak docílíte toho, že web bude vystihovat vše důležité a podstatné. Proto se snažte vyplnit co nejvíce informací a uvádějte klidně i maličkosti. Nebojte se toho, že dáte designerovi informací příliš, vždy to bude lepší, než něco důležitého opomenout.

Vzájemná důvěra

Pamatujte na to, že webový designer je profesionál a bude se vždy snažit vám dobře poradit. Své argumenty má buď nastudované, nebo ověřené z praxe a měli byste proto na jeho rady brát zřetel. Finální rozhodnutí by ale mělo být vždy na vás, vy jste ten, kdo platí. Snažte se váš web vidět očima svého zákazníka a berte ohledy na jeho potřeby. Tento úhel pohledu je velice důležitý a často se na něj zapomíná.

Nikdy neveďte s designerem zákopovou válku. Pokud nebudete něčemu rozumět, nebojte se zeptat. A naopak, když vás nebude designer chápat, vysvětlete mu své důvody. Je samozřejmé, že nejste expert na webový design, proto si také najímáte designera. Snažte se být za každou cenu na jedné lodi a vzájemně spolupracujte. Jen tak dokážete vytvořit web, který bude skutečně úspěšný.

Více článků najdete zde. Můžete si také prohlédnout mou práci v portfoliu…


Více článků


Moje práce

Přihlaste se k newsletteru

Pokud vás článek zaujal, nenechte si ujít další a přihlaste se k odběru novinek. Pravidelně tak budete dostávat užitečné rady přímo do vaší schránky.

Přihlásit k newsletteru

Facebook-f


Twitter


Linkedin-in


Instagram


Dribbble


Behance


Youtube