Kolik stojí logo?

S touhle otázkou se setkávám denně a není úplně snadné na ni odpovědět. Je totiž třeba rozlišovat, kolik stojí logo a kolik stojí dobré logo. Taky byste měli vědět, kolik přibližně do loga chcete investovat. A právě slovo „investice“ je ten správný pojem. Peníze které investujete do kvalitní loga se vám téměř s jistotou vrátí, zatímco u levného loga si pravděpodobně koupíte jen drahý obrázek, který může, ale také nemusí fungovat.

Proč mít kvalitní logo?

Logo není jen hezký obrázek. Logo je součástí vizuální prezentace vaší značky, oslovuje zákazníky, pomáhá jim si vaši značku správně zařadit a také bývá první věcí, která se zákazníkům vybaví, když slyší název vaší značky. Díky logu si mohou lidé vaši značku oblíbit, ale i znechutit. Logo zpravidla bývá první věcí, se kterou přijdou zákazníci do styku a proto byste měli mít na paměti, že první dojem uděláte pouze jednou.

Pro koho je logo určeno?

Jistě jste si všimli, že se zmiňuju o logu převážně ve spojení s vašimi zákazníky. Logo totiž není vytvořeno pro vás (tohle si zapište, dvakrát podtrhněte a zapamatujte) a ani ho nevytváří grafik, aby uspokojil své kreativní choutky. Logo je tu jen a pouze pro vaše zákazníky a právě ty musí oslovit. Položte svým zákazníkům jednoduchou otázku: “Je naše logo dost dobré na to, abyste si ho dali na tričko?” Pokud vám odpoví, že ne, pak zřejmě vaše zákazníky logo moc neoslovilo. 

Doporučuju si před samotnou tvorbou loga udělat průzkum u svých zákazníků. Když zjistíte, jak vás lidé vnímají, co na vás mají rádi a proč, dokážete následně vytvořit nové logo, které bude skutečně fungovat. Stejně tak byste měli zmapovat i vaši konkurenci. Takové průzkumy samozřejmě zaberou nějaký čas a to se promítne do ceny loga. Pokud budete chtít nějakou tu kačku ušetřit, tak průzkumy dělat nemusíte, ale předpokládám, že pokud nemáte věštecké nadání, tak do hlav svých zákazníků nevidíte.

Kolik byste měli do loga investovat?

Už tedy víme, že tvorba loga nepředstavuje náklad, ale investici. To ale platí jen v případě, že vše uděláte správně. Logo může stát od několika tisíc až po několik stovek tisíc. Je třeba zvážit, jak velká je vaše firma a od toho odvíjet výši investice do loga. Pokud jste například živnostník, pak zcela určitě nebudete potřebovat logo za desítky tisíc korun. Zřejmě také nebudete k logu potřebovat logomanuál a tak můžete sumu výrazně snížit.

Děláte loga? A můžu vědět, kolik stojí?

Myslete ale na to, že dostanete takové logo, jaké si zaplatíte, a proto nedoporučuju tlačit cenu příliš dolů. Pokud hledáte opravdu co nejlevnější logo, bude nejlepší ho za pár dolarů koupit na fotobance. Takové logo sice nejspíš nebude vypovídat vůbec nic, o vašem podniku, nicméně by mělo být relativně dobře řemeslně zpracované. 

Pokud to s vaším podnikáním myslíte vážně, zainvestujte i do svého loga. Vyplatí se to. Osobně vám doporučím jednu věc. Investujte do vašeho loga minimálně tolik peněz, kolik jste utratili za váš telefon. Pokud vám na telefonu příliš nezáleží a potřebujete jen aby telefonoval a byl levný, udělejte to stejně s logem. Pokud patříte mezi lidi, kteří se rádi prezentují nejnovějším kouskem a rádi ho dáváte lidem na odiv, udělejte to stejně s vaším logem. Jestliže utratíte za mobilní telefon více peněz, než za logo, které prezentuje vaši značku, pak zřejmě děláte něco špatně a měli byste to přehodnotit.

Jak vytvořit levné logo?

Klientí se mě často ptají za kolik jim vytvořím logo a přitom čekají, zda jim řeknu částku, která je pro ně přijatelná. Není se za co stydět, ne každý má na logo vyhraněný velký rozpočet. V takovém případě je ale lepší mi rovnou sdělit sumu, kterou si představujete. Usnadníte mi tím práci s hádáním vašeho rozpočtu. Není problém vytvořit například logo za 3 000 Kč, ale musíte počítat s tím, že na takovém logu budu budu pracovat jen omezený čas. 

Při nižších částkách se jednoduše odbourá vše, na co není čas. Nebudou se například dělat průzkumy, ani nebude takový prostor na vaše připomínky a úpravy loga. Pokud ale necháte svou důvěru na grafikovi a vyhnete se nekonečným iteracím úprav, pak jistě získáte poměrně kvalitní výstup i s malým rozpočtem.

Ze zkušenosti vím, že na logu je třeba strávit alespoň deset hodin, aby byl výstup kvalitní. Také je téměř jisté, že vždy budete zapracovávat nějaké připomínky a proto svým klientům vždy radím, aby do loga investovali alespoň 5 000 Kč. Ovšem čím více má být logo originální a propracované, s tím vyšší částkou byste měli počítat.

good - cheap - fast
Zdroj: https://digitalsynopsis.com/design/funny-gifs-creatives-designers-agency-life/

Rada na závěr

Jak jsem již zmínil, tak určit cenu loga, není úplně snadné. Doufám, že jste si díky článku udělali alespoň základní představu o pracnosti a ceně. Cenu loga bude vždy ovlivňovat také hodinová sazba grafika. Pozor si dejte, pokud má cenu za logotvorbu někdo pevně stanovenou v ceníku. V takovém případě si prověřte, co je v ceně zahrnuto, abyste vy a tvůrce loga neměli odlišné představy o rozsahu práce. 

Pokud vás zajímá něco konkrétního, zeptejte se mě v komentáři pod článkem, a nebo třeba na webchatu.
Více článků najdete zde. Můžete si také prohlédnout mou práci v portfoliu…


Více článků


Moje práce

Přihlaste se k newsletteru

Pokud vás článek zaujal, nenechte si ujít další a přihlaste se k odběru novinek. Pravidelně tak budete dostávat užitečné rady přímo do vaší schránky.

Přihlásit k newsletteru

Facebook-f


Twitter


Linkedin-in


Instagram


Dribbble


Behance


Youtube